torsdag 24 september 2009

Varför?

Dagen har varit okej. Med okej menas att Mandy har varit på sitt älskade dagis och lekt med sin älskade Måns och sin nyfunna bästis Linnéa. Med okej menas att Tilde har sovit 1 timme i sträck två gånger under dagen förutom sina 20 min x 3-4 ggr. En hel timme avslappnad sömn gör att hon sen är en riktigt glad liten sak som snurrar, snurrar och vänder och snurrar! Nu vänder hon sig medvetet från rygg till mage och sen över till rygg igen. Jag trodde ärligt talat inte att bebisar kunde så tidigt, Mandy vände sig från mage till rygg när hon var 5,5 månader för att ta ett exempel :D Jag hoppas verkligen att utvecklingen fortsätter i samma takt för då tror jag att det lilla blåbäret blir en mer nöjd tjej. Jag kan inte förstå hur Markus och jag kan ha skapat ett sådant orosmoln som hon är.

Rubriken handlar om två saker som jag funderat på. Bland annat så vill jag att någon talar om för mig hur två så olika saker som skatt och skatt kan ha samma ord? Vi betalar skatt, det hamnar i statens stora valv och har inget med en skatt som man hittar nedgrävd att göra. Så varför heter de lika?

En annan sak som gör mig förbryllad och förbannad ska jag väl säga, är varför ingen människa gjort bromsar på kundvagnar. Idag hände det som jag fasat för och drömt dagmardrömmar om. Jag kommer ut med två barn från affären. Jag har ett barn i babyskydd i kundvagnen och ett barn går bredvid mig. Det äldre barnet spänns alltid fast först och släpps ut sist ur bilen av förklarliga skäl; barnet är 2,5 år och vild. Kundvagnar får inte plats mellan bilarna så jag måste släppa kundvagnen och gör detta efter jag förvissat mig om att den står ganska still. Jag spänner fast det äldre barnet och detta tar alltså bara 20 sekunder men det räcker för att jag ska se kundvagnen som stått bakom bilen, glida iväg över parkeringen eftersom den lutar. Det är ju vansinne! Jag har gått igenom händelsen gång på gång i huvudet. Jag kan ju inte göra på något annat sätt. Jag sätter inte in babyskyddet först för då har jag istället en 2-åring på parkeringen och den hjärtsnörpen har jag redan haft. Hade det bara varit mat i kundvagnen hade jag inte höjd på ögonbrynen. Kanske hade bilen som kört på kundvagnen blivit bucklig men det rör mig inte i ryggen. Affärerna har ju inget som helst intresse av att ha bromsar på sina kundvagnar, de säljer ju inte mer för det. Det borde dock vara olagligt att ha kundvagnar utan broms.

Markus har jour och är ute och far. Han ska jobba halvdag i morgon sen blir det fiske med Erik. På söndag får han ta storbarnet och hitta på något. Jag ska dega. Punkt.

Inga kommentarer: