onsdag 30 december 2009

Året.

Jag härmar fraidi och gör en summering av året baserad på min bilddagbok. Där finns allt och lite till.

Januari.
Jag jobbar för fullt på min då ganska nya jobb. Är gravid ungefär någonstans vid v. 15 - 19 och blir diagnostiserad med migrän. Detta är dock bara under graviditeten.

Februari.
Vi har snö och mycket sådant. Dessutom har vi kallt, ibland mellan -15 och -20 grader. Märkligt, i skrivandets stund känns det som deja vu! Dagen innan 2-årsdagen lagar Mandy entrecôte för första gången i sitt liv.

Mars.
Vår tjej blir 2 år. Det firas med kalas så klart. Hon får ett stort dockhus och lite annat. Vi säljer lilla bilen och köper ett efterlängtat matbord. Vi längtar efter sommaren och åker lite skidor på platten. Den 18:e har vi treårig bröllopsdag.

April.
Månaden börjar med att vi sätter upp nya fågelholkar. En blev bebodd. Vi börjar kapa lite träd och tar bort stubbar på trädgården. Vi njuter av våren och går på Eskilstuna zoo den 14:e för första gången för säsongen. I slutet av månaden säger vi hej då till moster, morbror, Hedda och Malte som åker till Kina en månad.

Maj.
Jag fyller år och nu blir det vår ordentligt! Vi går på vårmarknad i Ramnäs och njuter vidare bland annat i båten på landet för maj är varm.

Juni.
Juni blir varm, det ska gudarna veta för det är den sista månaden som höggravid. Mandy blir blöjfri och det går bra. En vecka i juni regnar det dock konstant och blir den tråkigaste i mannaminne. Den 19:e juni gör jag min sista dag inför föräldraledigheten. Vi firar midsommar i Strömsholm och i Norrby.

Juli.
Den 4:e juli dimper vår Tilde ner. Hon är namnlös i ett par dagar men sen löser det sig. Den 8:e går vi på Eskilstuna zoo igen för tredje gången i raden. Alla fyra njuter av värmen hellediga. Vi börjar inse vem Tilde egentligen är, hon är lite bitig :D Vi går på 25+25 årsfest i Norrby. I slutet av månaden åker vi till Finland och besöker mumintrollen!

Augusti.
Sommaren fortsätter. Markus börjar jobba. Det blir lite sämre väder. Mandy och jag hänger på Vallby, Bjurhovdapoolen eller Skantzöbadet. Båda tjejerna ser sin första live fotbollsmatch. Farbrödernas lag vinner stort. Jag tatuerar in damernas namn på underarmarna. Min faster Lena fyller 50 och vi går på fest!

September.
Dagis börjar på allvar och Mandy cyklar dit på sin trehjuling måndagar, tisdagar och torsdagar. Markus får ett återfall av sin onda rygg och är sjukskriven ett tag. Vår tvättmaskin och tumlare installeras på badrummet. Till sist går vi på Eskilstuna zoo för fjärde gången den här sommaren. För övrigt lär sig den yngsta att vända på sig och Mandy hänger i parken med bästisen Alice.

Oktober.
Dagarna rullar på. Det är ganska behagligt väder. Mandy ritar sin första dokumenterade huvudfoting och jag går på tjejfest och är lite berusad för första gången på 1,5 år.

November.
Tilde döps den 8:e november och Malte fyller 2 år. Två trevliga kalas under samma vecka. Jag blir kontaktad av min chef som erbjuder mig fast tjänst. Ja tack. Tilde lär sig stå i krypställning och provar gröt för första gången. Nu vid årets slut så kan man väl säga att hon skulle kunna leva på gröt om hon fick välja.

December.
Julstök med barnen, julbord med jobbet. Tilde lär sig sitta i början av december och nu i slutet av december så kryper hon några steg i taget. Hon reser sig mot saker och står på knäna. Vi går på luciafirande och åker bob. Julafton firas hos mormor och morfar. Juldagen (julafton 2) firas hos farmor och farfar.

Under morgondagen ska nyår firas, om allt går enligt planer sker det hos Jennie, Erik och Gabriella tillsammans med Josse, Gurra, Loke och Alvin!


Gott nytt!

Inga kommentarer: